Skuleberget

I söndags anlände vi till Docksta som ligger mellan Härnösand och Örnsköldsvik. I Docksta finns en Friluftsby som ligger precis där man kan starta vandringen till Skulebergets Topp. Vi hade planerat för lunch i Toppstugan så vi tog bara med kaffe, vatten och chokladbitar.

Påbörjade vandringen uppför. I starten var det väldigt mycket uppför så jag började fundera på vad vi gett oss in på 😉 Men efter ett tag blev det mer normal stigning.

Vi stannade efter bara en liten bit vandring och pustade ut och drack kaffe. Maken vandrade med stukad fot så vi fick lov att gå sakta. Dessutom hade vi hundarna med som inte har vandrat så mycket tidigare.

Det fanns gott om fina vyer på vägen upp.

När vi kom upp till toppen hade inte Toppstugan öppnat ännu så jag och Valle (hunden med mest energi) tog Kalottleden också. 900 meter runt bergets topp. Jag hade räknat med mer utsikt på denna leden, det fanns en jättefin utsiktspunkt men sedan gick man mest i skog.

Strax innan leden kom tillbaka till Toppstugan fanns en fin grillplats med utsikt. Här skulle det också finnas en geocache – men min GPS ville inte samarbeta så det var ingen idé att leta.

När Toppstugan öppnat så fick vi oss en varsin våffla. Det var ganska kallt och blåsigt på toppen och eftersom vi hade hundarna med oss fick vi sitta ute och äta. Vi gick därför ner igen efter en liten stund.

Det är mycket jobbigare att gå nerför…Helst för maken med stukad fot. Vi tog några pauser så det tog ca 1:30 att gå ner. Ca 1:20 att gå upp.

En riktigt lagom och fin dagstur. Nästa gång är jag sugen att ta mig upp för berget genom att klättra Via Ferrata. Jag är ju höjdrädd så jag vet inte om jag fixar det, men det ser häftigt ut.

Vill man inte gå upp så kan man ta linbana också.

Vi hade planerat att grilla på kvällen eftersom det finns fina grillplatser i Friluftsbyn. Men det blåste kallt så vi tog med varsin pizza till stugan istället 😉 Mysigt det också.

Sedan satt jag beredd med min kamera och hoppades på att få se norrsken. Tyvärr inget denna gång…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )