Kebnekaise dag 1

För en vecka sedan var det dags att bege sig mot Kebnekaise och den stora drömmen; att försöka bestiga Sveriges högsta berg.

Vi åkte buss från Kiruna till Nikkaluokta och började vår vandring mot Kebnekaise Fjällstation.

Det var otroligt varmt redan på morgonen. Stekande sol och inte tillstymmelse till fläktande vindpust. När vi hade gått någon km så kände vi att vi skulle försöka hinna med båten som går över glaciärsjön Láddjujávri för att spara på krafterna. Vi trampade på i rask takt och hann fram i god tid för att köpa biljetter och sedan sitta och pusta en stund.

Vissa badade i sjön och hade jag haft badkläder hade jag gjort detsamma. Redan här hade jag fått skavsår på ena hälen, antagligen för att det var så varmt och svettigt i skorna. Jag ångrade att jag inte tog shorts och vanliga tennisskor, det är inte nödvändigt med stora tunga kängor på den här sträckan.

Båtturen var skön och fläktande och när vi steg i land på andra sidan så hade vi knappt 9 km vandring kvar.

Det låter inte så mycket men med tung packning i gassande sol så blir det jobbigt. När vi hade några km kvar var jag helt slut så maken plockade över lite av min packning i sin ryggsäck och då gick det bättre – för mig, inte för honom skulle det visa sig.

Framme vid Fjällstationen så tog det ett tag att checka in. Efter incheckning var det lagom att duscha och sedan gå på informationsmöte om morgondagens topp-turs försök. Vi hade förbokat en tur med guide. Det var väldigt mycket folk på informationsmötet så de delade upp oss i fler grupper med olika starttider på morgonen. 7.30 skulle vi gå iväg. Innan vi gick så fick vi hämta ut en ryggsäck med stegjärn, hjälm och sele. Läxa under kvällen var att ställa in stegjärnen på skorna och träna att sätta på selen så att det skulle gå smidigt när det var dags. Det var strikta tider: gå 30 min, vila 5 min hela dagen. Lunch 20 min. Om man inte hängde med i gruppens tempo så fick man vända om.

Vi hade förbokat 3-rättersmiddag så efter mötet gick vi iväg och åt en god middag för att sedan gå till vårt rum och packa i ordning ryggsäckarna med extrakläder, regnkläder och allt som behövdes inför bestigningen. Svårt att somna med fjärilar i magen. Vi hade pratat med några under middagen som precis hade gått upp och det var kämpigt, och ganska läskigt med klättringsbiten….Somnade tillslut med fjällbäckens porlande precis utanför fönstret.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )