Fjällturen 2017

Fjällturen ja, en ny upplevelse…Bra mycket tuffare än jag trodde.

Vi hade ju valt distansen 42 km för den verkade ”lagom”. Det var jobbigare än att cykla Cykelvasan som är 90 km….

Startade vid 10.00 på morgonen och hade tur med vädret. Solen strålade från blå himmel – men jag kan inte säga att det var varmt. Funderade länge på benvärmare av/på och jacka. Beslutade sedan att det fick bli kortbyxor och kortärmat.

Innan start

Trampade nöjda iväg i lagom tempo och efter ett tag vek vi av från Funäsdalen och vidare på grusvägar. Det var väldigt mycket grusvägar och väldigt mycket uppför. Det hade man kanske kunnat räkna ut eftersom det är i fjällen…Men jag trodde i min enfald att det skulle vara lite upp och sedan lite stig och lite fjäll och lite ner.

Här ser det ju lagom ut – men så såg det inte ut hela vägen 😉 Vissa backar var väldigt jobbiga och maken fick rycka in med en hand på min rygg som lite hjälp uppför. Jag är ändå nöjd – för ett par år sedan hade jag jättejobbigt att cykla uppför, väldigt ofta gick jag istället. Nu cyklade jag nästan hela tiden utom på slutet av Hillclimb som var en 4 km lång stigning rätt upp. Jag var tvungen att stanna på toppen och hämta andan lite, kändes som om mina lungor skulle sprängas.

Det brukar ju kunna vara så att när man kämpat sig upp så kan man njuta av att det går nerför, lite vila. Men här gick det nerför så våldsamt på rullgrus så jag hade kramp i händerna efter att ha bromsat nerför för att inte få upp för hög fart 😀

Höjdkurvan

Tillslut började jag tröttna på allt grus (jag brukar gilla grusväg) men här var det bara upp och ner, upp och ner, upp och ner…Så kom vi då till sista stoppet innan mål och vi hade ca 1 mil kvar. Den var om möjligt ännu jobbigare. Benen var redan trötta efter alla uppförsbackar och nu blev det stig och sten och rötter och lera.

Nu låter jag verkligen pessimistisk men jag upplevde det så. Kanske var det bara inte min dag – eller så var det verkligen så jobbigt.

Kämpade på och här fick vi gå flera gånger både uppför och nerför för det var så djup lera och så halkigt så det gick inte att cykla – eller det gick säkert för de som är mer rutinerade 😉

Tillslut rullade vi in i Ramundberget och avslutade med en liten uppförsbacken innan mål. Välförtjänt medalj och en fin keps fick man.

Jag var så trött.

Sedan var det bara att gå allra längst upp i backen till vår stuga….där blev det snabb dusch och sedan bil tillbaka till målet där det var utlottning av fina priser.

Jag vann en vattenflaska och maken ett par solglasögon.

Efter det – b i l e n tillbaka till stugan 😉 där jag ramlade omkull i soffan med ett glas prosecco medan maken fixade middag.

Annonser

2 thoughts on “Fjällturen 2017

1. Camillas dagar skriver:

Grattis till prestationen! Det låter riktigt jobbigt 😱, jag tyckte att Cykelvasan 45 var jobbig… det jag skulle ”våga” är max Fjällturen 30 km.
    Fin medalj! 👍🏻

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )