Helags topptur

På måndagen var det så dags för den planerade toppturen. För några år sedan läste jag på Myrhammars blogg om deras tur upp på Helags – och jag tror det var då jag bestämde att det ska jag också göra någon gång.

Det finns även en cache på toppen och det vore ju klart häftigt att ta den 😉

Vi vaknade till regn och grå himmel…Åt vår goda frukost (mycket ekologiskt – bra där) och avvaktade till strax efter 10 när det såg ut att lätta lite.

Frågade i receptionen efter hur vi skulle ta oss upp och fick veta att vi skulle följa stigen och sedan var det rösat…

Vi följde stigen men av någon anledning korsade vi bäcken för jag såg en stig på högra sidan bäcken…Det visade sig sedan att det var helt fel val.

Vi traskade på och det var väldigt dimmigt så vi såg inte toppen på hela tiden. Detta hjälpte nog till att vi inte riktigt hade koll på åt vilket håll vi skulle gå.

När stigen tog slut så följde vi rösen. Vi hamnade i ett ”hav” av stenar/block men såg fortfarande rös lite här och där så vi klättrade uppför. Stenarna var jättehala så det var rätt läskigt. Till slut var dimman så tjock så vi såg inte långt framför oss och röset slutade vid ett litet stup – på andra sidan var en vägg av stenblock rätt brant uppför. Då kände jag att jag inte ville fortsätta. Tittade på min mobil för at orientera mig lite genom geocaching-appen. Såg att vi hade ca 600 m kvar (fågelvägen) till cachen på toppen. Men eftersom vi inte ens visste åt vilket håll vi skulle och det var hala stenar så kändes det säkrast att vända. När vi vände oss om så såg det lika ut överallt och ett tag tänkte jag att nu får vi ringa fjällräddningen – vi kommer aldrig att hitta härifrån…

På något vis så följde vi rösen på väg tillbaka – en bit fick vi sitta på rumpan och hasa oss nerför för att stenarna var så hala. Tillslut kom vi ut på en stig, då hörde vi också röster och det kändes skönt att det fanns andra människor i närheten även om vi inte såg några.

Vi förstod rätt snart att den stigen vi gick på var den vi skulle ha gått på uppför – den gick upp mot toppen. Vi slapp klättra bland stenblock på väg ner och det är jag tacksam för.

Vi kände inte alls igen oss på vägen ner för det var en helt annan väg men efter ett tag så skymtade vi fjällstationen långt där nere och då släppte spänningen lite så jag kunde äta min snickers…

Vi hade förberett med frystorkad mat och varmvatten i termos för vi tänkte sitta uppe vid toppen och äta lunch 😉 Istället skyndade vi oss ner till fjällstationen och köpte varsin våffla.

Efter det var det skönt med dusch och bastu.

På kvällen hade vi bokat middag och det bjöds på tjälknöl på älg samt ugnsrostade rotfrukter. Till efterrätt chokladtårta och grädde. Det smakade ljuvligt. Vi hamnade vid samma bord som ett par från Stockholm och en far och son från Göteborg/Östersund. De var ute på lite längre turer än oss och det var intressant och trevligt att lyssna på dem. Vi fick lite tips på kommande fjällturer.

Berättade i receptionen om vår strapats och då sa hon att man skulle hålla vänster vid bäcken för att följa stigen upp…Förstår inte varför jag fick för mig att korsa den.

Igår när jag laddade upp vandringen på funbeat så såg jag på satellitkartan att vi var helt fel ute. Hade vi fortsatt där vi vände så hade vi kommit upp på en avsats som inte ledde någonstans – och då hade vi nog inte hittat tillbaka. Vi skulle ha gått längs kammen upp men vi gick någon väg så att vi hamnade vid glaciären.

helags helags2

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )