Koh Kho Khao – andra veckan

På Koh Kho Khao finns ingen tid – och innan vi visste ordet av hade första veckan gått…

Andra veckan åkte vi till Takua Pa på marknad en eftermiddag. Det var en ”inhemsk marknad” så det var inte en massa krimskrams – utan det var mest mat.

Jättetrevligt att prova en massa små rätter. Jag köpte en låda med nudlar, grönsaker och kryddor. Den kostade 25 bath (ca 5 kr) så jag försökte att betala lite mer för den för jag tyckte att det var alldeles för billigt…Den gamla damen blev smått förnärmad och jag fick absolut inte betala mer…Där gjorde jag bort mig rejält tror jag.

Kycklingar på marknaden i Takua Pa

Vi åkte även på resans andra utflykt – och det var till ”James Bond Ön” Faktiskt inte mycket att se men det fanns ju en geocache där som jag kunde ta iallafall 😉 Ko Tapu – James Bond Island

Vid James Bond Island kunde man gå iland för att knäppa kort och där fanns också massor av försäljare som sålde krimskrams. Det var ”sjözigenare” och de var väldigt påflugna. Efter att ha fotat James Bond ön så åkte vi vidare mot en paddlingstur där vi bland annat tittade på grottor.

Därefter gick resan vidare till en by (Kho Phanyi) helt uppbyggd på pålar. Det bodde ca 1600 personer på ön och de hade skola, fotbollsplan och till och med en moske…Där fick vi lunch där kycklingen och räkorna var jättegoda men fisken smakade pyton…och det kunde man ju nästan förstå när man ser den 😉

Kycklingar på marknaden i Takua Pa

På väg tillbaka till vår ö igen så stannade vi vid ett tempel i berget. ”Aptemplet” Suwanekhua. Det vimlade av apor utanför och inne i grottan fanns bland annat en stor Buddha-staty. Jag köpte med mig en liten Buddha hem.

Vi hyrde moped en dag denna veckan också och åkte över för att titta på Tsunami Memorial – sorgligt..Både Khao Lak och Koh Kho Khao blev väldigt drabbade av tsunamin.

På fredagen kändes det som att tiden gått alldeles för fort och vi hade utan problem kunnat stanna en vecka till. Det finns mycket kvar att se av Thailand och nästa gång åker vi nog runt lite på fler ställen och tittar.

Vi fick en favoritrestaurang på ön; Coconut Palm. Där åt vi nästan varje kväll. Jättetrevlig personal och fräsch, god mat. Sista kvällen fick vi med oss en av restaurangens elefantmobiler som hängde i taket. Vi fick den av ägarinnan så att vi skulle kunna tänka på hennes restaurang när vi kom hem….Jättegulligt!

Jag längtar redan tillbaka och jag vill aldrig åka till Kanarieöarna igen 🙂

Annonser

One thought on “Koh Kho Khao – andra veckan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )